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BélO à Duke University:
une performance hors-pair

Jacques Pierre

Il est 18 heures. BélO, tranquillement, arrive dans la salle où il va performer pour s’assurer que le système sonore réponde à ses exigences. Cinq minutes après, le chanteur en revient satisfait. Ensuite, il se retire pour se préparer psychologiquement avant de faire la connaissance d’un nouveau public qui l’attendait impatiemment.

Vers 18 heures 30, la porte d’entrée est ouverte. En un clin d’œil la salle est pleine à craquer. L’audience est prête. Pas de sièges vides. Certains s’asseyèrent par terre car pas question de rater le concert. D’autres restent debout. Les minutes s’égrènent. Malgré tout, on a l’impression que l’horloge marche au ralenti.  J’ai hâte d’introduire l’artiste, mais je n’ai pas d’autre choix que de me conformer au précepte de Jules Jouy: “L’heure, c’est l’heure, avant l’heure; c’est pas l’heure, après l’heure; c’est plus l’heure.”

Enfin, il est 19 heures. Je présente l’artiste au public. Une valse d’applaudissement s’ensuit. Sans tarder, il débute le concert avec Mizik a Jah.

Nan chante sa a, atis la remèsyè Granmèt la nan non tout moun k ap fè tout sa ki bon pou ede sosyete yo vanse. Li di Jah yon mèsi espesyal pou talan li ba li ki pèmèt chante li yo rive kapte atansyon anpil moun. Antan atis la ap mete bèl kout gita a tè, li pwofite salye piblik la ki t ap tann moman sa a rive. Pandan tout konsè a, pral gen yon ale vini san rete ant piblik la ak atis la  kote yo tou de fè yonn. Apre Mizik a Jah, yon pati nan piblik la ki abitye ak chante atis la akonpaye li pandan tout sware a. Se klè kouran an byen pase.

Anvan atis la koumanse ak chante Men dlo a, li envite piblik la koze ak li. Rapid apre chante sa a fini, yon moun te mande atis la pou li esplike li ki sa ki di nan chante a. Se te yon bèl okazyon pou atis la esplike piblik la tout reyalite ki anviwonnen chante sa a. Epi, li tou pwofite voye yon gwo kout chapo pou moun ki pa kwè nan lavi fasil, moun k ap travay di pou fè levasyon pitit yo.  Atis la te pran moman sa a pou li fè piblik la konnen chante li yo pwòp. Yo ka repte tout sa li mande yo pou yo repete paske pa genyen okenn litani jouman nan tèks li yo.

Konsè a ap kontinye, yon ti kouran tristès pase nan konsè a lè atis la jwe Istwa dwòl. Pou sila yo ki pa konprann kreyòl, yo te kapab obsève tristès la nan vwa atis la. Men, pou piblik ayisyen an, silans li pandan tout chante sa a te vle di tout bagay. Nan lide pou toujou kenbe kontak ak piblik la nan tout sans, atis la mande piblik la ki mizik yo ta renmen li jwe pou yo.

Yon gwoup mande Lakou trankil, yon lòt mande Jasmine. Atis la prefere jwe Lakou trankil paske li di yo se ak Jasmine l ap fèmen konsè a. Nan mizik Lakou trankil la, piblik la fè yonn ak atis la pou chante refren chante sa a san rete. Tankou li toujou fè sa, pou chak mizik li yo, atis la esplike tout reyalite ki makònen ak mizik la. Kòm atis la pale angle ase byen, li te rive fè piblik la byen konprann nannan tèks li yo. Epi tou, sa pèmèt otè a rive kontinye dyalòg la ak piblik la pou fè yo konnen ki kalite travay sosyal l ap fè nan peyi li tou. Nan sans sa a, tout moun jwenn.

Nan poze kesyon, yon kesyon kliche ki fè anpil moun pantan ateri sou atis la, “èske moun nan Ayiti gen ase lajan pou peye yon konsè?”. Anpil moun te kapab wè nan je atis la yon deranjman akoz kesyon sa a, men ak tout san fwa l, atis la te bay etranje sa a yon repons ki gen nanm. Repons lan te tèlman byen tonbe, bravo pou repons sa a te depase pi fò bravo atis la te jwenn pou kèk nan mizik li te jwe yo. Men yon ti rale sou repons manch long atis la te bay etranje sa a; “Se pa tout moun nan Ayiti k ap viv nan mizè. Epi mwen menm kòm atis ki konnen reyalite peyi m byen, gen kote m jwe gratis, gen lòt kote m jwe pou yon pri mwayen, e gen kote m jwe chè tou. Ou ta dwe kontan aswè a ou menm ou jwenn BélO gratis. Pwofite moman an”.

Rapid apre repons lan, atis la jwe Wozo. Nan mizik sa a, li montre ki jan Ayiti se yon wozo, li mèt pliye, li p ap kase. Pou atis la, depi gen yon grenn ayisyen ki vivan toujou, peyi sa a pa gen dwa janm kaba menm lè difikilte yo gwo. Nan menm mizik sa a, atis la pwofite pou li di tout moun ki te ede Ayiti apre trajedi 12 janvye a yon gwo mèsi.

Lè a ap mache, atis la anonse li pral jwe dènye mizik li. Piblik la pa fin kontan nèt paske pou yo konsè a fenk koumanse. Nan fon sal la, nou tande vwa manajè (Karl Léger) atis la ki mande l pou li bay piblik la yon degi. Se vre lè a ap vanse, li deja 8:15 pm, atis la chwazi pou jwe yon chante ki rele Timoun yo. Chante sa chita sou timoun y ap esplwate nan zafè lagè. Atis la mande tank pou y ap bay timoun yo zam pou y al goumen, tanpri, ba yo liv pito. Mesaj sa a te byen pase. E tout moun yo te dakò ak atis la san pou san.

Enfin, comme le dit si bien l’adage; toute bonne chose a une fin. Et maintenant arrive le tour de Jasmine, la chanson tant atendue. C’est l’effervescense totale. La prestation de BélO cadre la célèbre phrase de Bob Marley dans la chanson Trench Town Rock “One good thing about music, when it hits you, you feel no pain” [Yon bagay mizik gen ladan li ki bon, lè l frape kè w, ou pa santi okenn doulè]. BélO, de par son timbre de voix très percutant, émeut tout un chacun. Il chante comme personne. Il est l’un des auteurs dont les textes sont en parfaite adéquation avec la syntaxe de la langue créole. Et de surcroît, ses textes les uns les plus limpides que les autres nous portent à réflechir sur ce que devrait être notre rôle dans un monde de plus en plus fragilisé. Après plus de dix ans de carrière, l’artiste continue de s’imposer dans le paysage musical haïtien aussi bien qu’ailleurs. Pa gen manti nan sa, BélO est un artiste de belle eau.       

Jacques Pierre
@PJacquespie
Co-directeur de Haiti Lab, Duke University
Décembre 2018

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